Beste leden en collega’s, Op 7 december 2015 ging een vergadering door van het BOC PZ Lier. Uw lokale NSPV‐delegatie was uiteraard aanwezig om uw belangen te verdedigen. Na verwelkoming door de voorzitter startte de vergadering met het goedkeuren van het verslag van het BOC van 21/09/2015.
Vervolgens werden de data vastgelegd voor 2016:
- BOC's op maandag 14/03/2016, 23/05/2016 en 10/10/2016 telkens te 09:00 u.
- Voorbereidende werkgroepen op dinsdag 23/02/2016, 03/05/2016 en 20/09/2016 telkens te 13:30 u.
Vooraf werden ook de verlofdagen van 2016 nog besproken t.t.z. de 2 dagen van de korpschef welke zoals gebruikelijk bij het verlofcontingent worden geteld en de brugdagen welke zoals in het voorafgaandelijk overleg werden vastgelegd op vrijdag 06/05/2016 (i.p.v. zondag 01/05/2016) en op maandag 31/10/2016 (i.p.v. zondag 25/12/2016). Nadien werd gestart met de agendapunten CPBW (Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk), daarna volgden de agendapunten voor het BOC (BasisOverlegComité).
De volgende punten kwamen aan bod:
Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW)
Overzicht en STAVAZA PBW
Uiteenzetting door de preventieadviseur aan de hand van een powerpointpresentatie. Op 10/12/15 is er een EHBO‐opleiding voorzien voor de calogs (11 deelnemers). Voornaam hierbij is dat werd vastgesteld dat in de opleiding EHBO geen schotwonden zijn opgenomen.Een andere vakorganisatie merkte op dat dit in de algemene opleiding zo ook niet voorzien was. Bij de laatste TPI‐oefening had men bij een fictief slachtoffer een schotwonde geënsceneerd. De overheid beaamde dat dit een aparte ervaring was en dat dit toch zijn nut kon hebben. Voorts een oplijsting van de arbeidsongevallen (1), een overzicht van het JAP waarop één reactie kwam en dit m.b.t. de gekende problemen qua veiligheidsdeur van het interventielokaal, garagepoort en bureaustoelen, en als laatst de indienststelling van een nieuw croque monsieurtoestel.
Onthaal ‐ centralisatie lokaal slachtofferbejegening ‐ videoverhoor
Vermits ook bij de zone Bodukap een lokaal niet in dienst kon genomen worden omwille van eenzelfde problematiek, heeft onze zone daar eens geïnformeerd. D. Sluyts die verantwoordelijk is voor de keuringen heeft daarop onze zone bezocht en stelde dat ons lokaal 100% in orde is, dus conform de omzendbrief. In de wetgeving is voor de opvang van begeleiders niets voorzien, enkel voor wat de minderjarige(n) zelf betreft. Vermits ons lokaal voldoet, is de overheid van mening dat de situatie best blijft zoals ze is. Begeleiders kunnen opgevangen worden in het lokaal slachtofferonthaal gelegen op de eerste verdieping in de zachte sector. Er wordt gevraagd wat er dan moet gebeuren indien er 2 minderjarigen moeten opgevangen worden. In sommige gevallen komen broer en/of zus gelijktijdig naar het kantoor voor verhoor. Waar dient deze minderjarige dan te verblijven? Volgens de overheid ook in het lokaal slachtofferbejegening. In uitzonderlijke gevallen kan ook het lokaal tegenover het videoverhoorlokaal (lokaal jeugd ‐ RCH De Mol) gebruikt worden. Een vakorganisatie betreurt dat de overheid terugkomt op haar toezegging op het informeel overleg om het lokaal te verplaatsen. De overheid stelt dat die beslissing toen genomen werd op basis van verkeerde informatie. Er wordt gevraagd aan de overheid om elke videoverhoorder te voorzien van een eigen toegangskaart. De overheid gaat hiermee akkoord.
Samenwerking preventiediensten Lier en Hekla
De overheid had hierbij geen probleem als dit louter zou gaan om het ter beschikking stellen va de preventieadviseur. Zij laat weten dat de overeenkomst tot nader order niet zal worden uitgevoerd. Onze vakorganisatie licht toe waarom het principe ‘on hold’ staat. Er zou een gemeenschappelijke dienst moeten opgericht te worden. Dit betekent dat er een beheersorgaan moet komen. Er is dienaangaande een KB in de maak.
Terreurdreiging ‐ maatregelen niveau 3
De overheid geeft een overzicht van de getroffen maatregelen (werden verspreid via intranet).
Nota bewapening
Na een bezoek van de algemene inspectie werden een aantal aanbevelingen gedaan. Er werden een aantal aanpassingen in de oudere nota doorgevoerd, zonder enig bezwaar vanwege de vakorganisaties. In dit kader herhaalt onze vakorganisatie de stand van zaken m.b.t. de dijholsters en wijst op de situatie in Antwerpen waar een aantal holsters werden geëvalueerd en waarbij 1 holster werd weerhouden als zeer geschikt. Dit type zou opgenomen worden in de standaarduitrusting. Om dit holster te dragen zou ook geen extra opleiding moeten voorzien worden gezien de manipulatie hetzelfde is. Onze vakorganisatie bezorgt de overheid de nota.
Basisoverlegcomité (BOC)
Aanpassing uurregeling van de wachtoversten
De overheid licht het principe toe. Dit werd al uitvoerig behandeld in het voorafgaandelijk overleg, en maakte reeds het voorwerp uit van vergaderingen met het middenkader. Bij het overleg stelde de overheid duidelijk dat de uurregeling niet strikt is, doch dat er geen overlapping mag zijn. In onderling akkoord kunnen de wachtoversten hun diensten aanpassen. Zo ook werd op de werkgroep de duurtijd van de proefperiode door tussenkomst van onze vakorganisatie teruggebracht van 6 maanden naar 4 maanden. In het belang van zijn leden blijft onze vakorganisatie zich verzetten tegen de nieuwe regeling, echter wij willen het systeem wel een kans geven zodat kan blijken of de (theoretische) argumenten van de overheid in de praktijk ook realiseerbaar zijn. De cijfers die werden voorgelegd blijken niet geheel correct. Zo zouden 'slechts' 255manuren/jaar kunnen gerealiseerd worden. Voor de overheid is dit een aanzienlijk resultaat. Alle vakorganisatie geven hun akkoord met het invoeren de nieuwe dienstregeling en dit voor een testperiode van 4 maanden. Daarna zal de overheid de regeling evalueren en terug voorleggen aan de syndicaten.
Kennisgeving aanwerving van 2 assistenten dmv dringende externe werving
De overheid geeft kennis van het initiatief en bedankt het bestuur voor zijn tussenkomst. Alle vakorganisaties prijzen dit initiatief. De procedure loopt.
Associatie ‐ STAVAZA
De voorzitter laat weten dat hij verleden week samen met de andere burgemeester rond de tafel heeft gezeten. Er zal per domein nagegaan worden hoe er concreet kan samengewerkt worden, welke de gepaard gaande kosten zijn, en hoe de werking zal zijn in de praktijk. Er werd voorgesteld om de leiding toe te vertrouwen onze korpschef. Er zullen deadlines gesteld worden opdat het initiatief geen stille dood zou sterven. Na de studie zal er opnieuw vergaderd worden ter evaluatie. Het raamakkoord wordt gelet de voordracht op de verschillende gemeenteraden uitgesteld vermoedelijk tot maart 2016.
Nota’s privacywetgeving
De vakorganisaties kunnen zich nog niet akkoord verklaren met de huidige teksten. Er dient o.m. wat de track & trace betreft een onderscheid gemaakt te worden tussen de opvraging in real time en een retroactieve bevraging. Omwille van veiligheidsredenen en ter aansturing van de ploegen moeten de aanwezige verantwoordelijken in real time informatie kunnen opvragen. De OBP zal dus zeker mee in de lijst worden opgenomen. Op vraag van een andere vakorganisatie wordt ook de dienstdoende OGP in de lijst opgenomen. Retroactief mag de informatie enkel toegankelijk zijn voor de korpschef en de officier intern toezicht. Een filter hiertoe bestaat erin dat bij retroactieve bevragingen een reden dient opgegeven van de consultatie. Niet gepersonaliseerde data verwerken (metadata met oog op statistieken) stelt voor geen enkele vakorganisaties een probleem.
Het volgende BOC werd vastgelegd op 14 maart 2016 om 09:00 u. Hebt u een mogelijk agendapunt, laat het ons dan tijdig weten.
Tot ziens, wij houden u op de hoogte!
Uw lokale afgevaardigde Lucas Gysels en permane