Het NSPV engageert zich om alle aspiranten van de basisopleiding Politieinspecteur (of ze nu lid zijn van onze vakorganisatie of niet) duidelijk en degelijk te informeren, over enkele thema's die hun het meest aanbelangen.  Hiertoe werd een maandelijkse 'aspiranten'-nieuwsbrief in het leven geroepen.
Thema van deze maand: het persoonlijk dossier

Het persoonlijk dossier, wie legt het aan? Wie bewaart het?

De overheid die als eerste het personeelslid onder zijn bevoegdheid heeft, legt aan het einde van de basisopleiding het persoonlijk dossier aan.
Deze overheid werkt het persoonlijk dossier bij en bewaart het.

Voor de personeelsleden van de lokale politie is dit de korpschef of de persoon die hij daarvoor aanwijst.
Voor de personeelsleden van de federale politie is dit het diensthoofd.

De directeur van de betrokken school deelt de gegevens met betrekking tot de basisopleiding mee aan de verantwoordelijke overheid.

Uitgezonderd in het geval van een detachering, volgt het persoonlijk dossier het personeelslid bij elke aanwijzing die een verandering van de bevoegde overheid met zich meebrengt.

In het geval van een definitieve ambtsontheffing of ambtsneerlegging dient men het dossier te bewaren voor een periode van vijf jaar.  Daarna wordt het bewaard in het archief.

---

Samenstelling van het dossier

Het persoonlijk dossier bestaat uit acht mappen met als opschrift:

  1. administratie
  2. opleidingen
  3. mobiliteit
  4. loopbaan
  5. evaluaties – tucht – ordemaatregelen
  6. gegevens met een medisch karakter
  7. mandaten
  8. varia

Elke map bestaat uit ondermappen en/of stukken.  Per ondermap wordt een inventaris opgesteld.
Een uitzondering hierop vormen de mappen 1 & 8 voor dewelke een inventaris voor het geheel van de map wordt opgesteld.

Elke verwijdering van stukken uit het persoonlijk dossier moet ter kennis van het betrokken personeelslid worden gebracht, waarna een nieuwe inventaris wordt opgesteld.

Op het dossier moet het woord « PRIVé » vermeld worden.

---

Recht op inzage?

Het personeelslid heeft te allen tijde recht op inzage in het dossier en kan hiervan kosteloos een afschrift verkrijgen.
De erin vervatte stukken worden geviseerd door het personeelslid.
Het personeelslid kan volmacht geven aan een derde om inzage te verkrijgen in het dossier. De gemachtigde is gehouden tot de discretieplicht.

Het raadplegen van het persoonlijk dossier geschiedt steeds in aanwezigheid van de overheid die verantwoordelijk is voor het samenstellen of bijhouden van het dossier of van de door haar aangewezen persoon.

---

Mobiliteitsdossier?

Een mobiliteitsdossier wordt door betreffende overheid samengesteld voor elke vacante betrekking die een personeelslid aanvraagt.
Volgende uittreksels of afschriften uit het persoonlijk dossier moeten minstens bij het mobiliteitsdossier worden gevoegd:

  1. het blad der tuchtstraffen, zelfs indien blanco
  2. de evaluatieverslagen
  3. alle stukken die sinds de laatste evaluatie bij het evaluatiedossier werden gevoegd
  4. een getuigschrift van afwezigheid van een maatregel van inwendige orde lastens betrokken personeelslid of, in voorkomend geval, de stukken met betrekking tot dergelijke maatregelen

---

Beschikken gemeente- of politieraadsleden in het raam van een mobiliteitsprocedure over een inzagerecht in het persoonlijk dossier van personeelsleden van de betrokken politiezone?

In het raam van een mobiliteitsprocedure voor een betrekking binnen een lokaal politiekorps kunnen de gemeente- of politieraadsleden wel inzage hebben in het mobiliteitsdossier van de kandidaten,
maar … hebben geen recht op inzage in het volledig persoonlijk dossier van de betrokken personeelsleden.

---

Heb je nog vragen, inlichtingen, opmerkingen, suggesties, … wij horen die graag!

Wil je verder correct geïnformeerd blijven en een degelijke ondersteuning genieten?
Word lid van het NSPV, de enige representatieve a-politieke vakorganisatie van, voor en door politiemensen! inschrijvingsformulier