Artikelindex

In de PZ Damme/Knokke-Heist wordt het BOC/CPBW op 22 maart 2017 voorgezeten door nieuwe eerste schepen en waarnemend Burgemeester Piet De Groote.

Hoewel bij de Politie een CPBW niet los gezien kan worden van een BOC (elk overleg tussen overheid en vakbonden is een BOC), is het wel nuttig om agendapunten in het kader van welzijn afzonderlijk vooraf te behandelen. Deze werkwijze wordt ook in de PZ Damme/Knokke-Heist gehanteerd.


CPBW

- Organisatie & werking
Wij blijven aandringen op een maandelijks korte samenkomst in beperkte bezetting (technisch BOC/CPBW), behalve in juli & augustus, en terugkoppeling van deze vergaderingen in een halfjaarlijks ‘full’ BOC/CPBW. De overheid is bereid hierin mee te gaan en plant alvast technisch BOC/CPBW op volgende data: 27 april, 24 mei & 22 juni 2017.
Daarnaast worden de vakbonden meteen ook uitgenodigd voor de selectiecommissies voor diverse vacatures, nl. op 6, 11 & 25 april 2017.

- Preventieplan en –verslagen
De jaarverslagen 2014, 2015 & 2016 van de interne en externe dienst voor preventie en bescherming op het werk worden voorgelegd, alsook het jaarverslag psychosociaal welzijn 2016 van Provikmo (EDPBW).
Het jaaractieplan 2017 bevat oa volgende punten: verbetering interne werking BOC/CPBW, brandevacuatieoefeningen, aankoop defibrillatoren + opleiding.

- ‘Groene lichten’-procedure
De toepassing van deze procedure is niet voorzien bij aankomen via raamcontracten. Wat de begroting 2017 betreft, geldt dit o.a. voor: inrichting TAM-verhoorlokaal voor minderjarigen, inrichting LCCU en aankoop Mercure, aankoop e-bikes, aankoop hardware voor mobile office, aankoop mobiele ANPR-apparatuur.
Voor het dossier van de individuele en collectieve (overgooiers) en de steek- en kogelwerende vesten wordt een CPBW gehouden om, naast het advies van de interne preventieadviseur en de arbeidsgeneesheer, ook de insteek te vragen van de vakbonden bij de aanschaf van die beschermingsmiddelen. Wat de herinrichting van de kantine betreft, is er al een eerste brainstorming geweest met een kleine werkgroep. Wordt vervolgd.

- Dijbeenholsters
De aanschaf van dijbeenholsters wordt besproken door de werkgroep o.l.v. CP NEIRYNCK die zich buigt over de analyse van de omzendbrieven GPI 48 en 48 bis, en de GPI. Het gebruik van heupholsters kan niet los worden gezien van de nieuwe kogelwerende vesten en de bevestiging van bepaalde arbeidsmiddelen op die vest.

- Nieuwe plaatsing badgelezer
De herplaatsing van de badgelezer kadert binnen de nieuwe looplijnen voor de medewerkers wanneer ze op dienst komen en de dienst verlaten. Deze gebeuren doelbewust gescheiden van de looplijnen voor het publiek. Deze veiligheidsmaatregel is één tastbaar gevolg van de risicoanalyse voor de beveiliging van het politiecentrum. De verplaatsing van de badgelezer doorbreekt het routinematige inbadgen bij aankomst in het gebouw, op weg naar de kleedkamers. De looplijn sluit aan bij de ideale looplijn die de vrijwilligerswerkgroep heeft besproken in de interne brainstormsessies voor het veiligheidshuis in het najaar van 2016. Eén en ander wordt verder uitgeschreven in de dienstnota die nog in ontwikkeling is.

- Bewapening Agenten van Politie
Na bevraging blijken 7 van de 12 agenten te kiezen voor wapendracht. Een opleidingstraject van 146 uur is voorzien, aanvankelijk gepland in mei/juni doch uitgesteld naar het najaar 2017, voor de 5 agenten die niet meedoen met de sociale promotie. 2 Agenten zijn kandidaat voor de selectieproeven voor sociale promotie tot inspecteur van politie. In het geval zij niet zouden slagen voor hun selectieproeven, kunnen zij in het najaar van 2017 de afzonderlijke wapenopleiding volgen. Het blijft afwachten of alle agenten die de opleiding volgen, zullen slagen. Er moet nog worden bekeken welke taken de agenten die geen wapen (willen of mogen) dragen, in de toekomst op het terrein nog kunnen/mogen uitvoeren, of onder welke flankerende maatregelen (risicoanalyse) dit mogelijk is. Het advies van OCAD voor bepaalde evenementen is daarbij richtinggevend. De vereiste budgetten zijn voorzien voor zowel opleiding als voor aankoop wapens.

- Burgerlijke partijstelling bij ‘geweld tegen politie’
De toepassing van GAS wordt nog bekeken, binnenkort vindt een overleg met de stad Damme plaats om het gas-stelsel ook daar in te voeren. De zgn. licht gemengde inbreuken moeten nog worden ingeschreven in de politieverordening om een uniform zonaal optreden mogelijk te maken. De korpschef is echter niet overtuigd van de meerwaarde van een specifieke gas-inbreuk bij de aanpak van geweld tegen de politie.
Het standpunt en de stand van zaken over de burgerlijke partijstelling door de politiezone is niet veranderd sinds het BOC van 21 december 2016.
Vervolgens werd, eerder ongebruikelijk, een individueel geval van ‘geweld tegen politie’ ter sprake gebracht. Een collega werd slachtoffer van geweld doch er werd tegelijkertijd ook klacht tegen hem ingediend. Onze collega diende salduz cat. III verhoord te worden. Voorafgaand aan dit verhoor werd, mits tussenkomst van de rechtsbijstand van het NSPV, een vertrouwelijk overleg met een advocaat geregeld. De kosten hiervan werden verhaald aan de overheid met toepassing van art. 52 WPA, deze aanvraag werd aanvaard door het politiecollege. Ondertussen werd niet alleen het proces-verbaal lasten de klager doch ook het proces-verbaal lastens de collega geseponeerd door het Parket.
Los van deze casus, overlegt de korpschef met de referentiemagistraat van de politiezone welke afstemming met het parket kan worden gezocht in het kader van geweld tegen de politie. De seponeringsbeslissing blijft uiteraard een bevoegdheid van het Parket alleen. De korpschef heeft contact genomen met de politiezone Brugge, en ook daar geldt er een genuanceerde aanpak. Hij wil elk dossier op zijn merites beoordelen, en niet meteen altijd alle registers opentrekken. Hij herhaalt zijn engagement om de komende tijd werk te maken van dit thema en goede procedures te ontwikkelen, los van de individuele medewerker.
Het geweldsregister (of register van feiten door derden) waarover in het vorige BOC sprake was, is in ontwerp. Het werd al eens uitgeprobeerd. De administratieve processen erachter zijn nog in ontwikkeling.
In het EHBO-lokaal werd de sleutel van de EHBO-kast gelabeld, en is een fiche beschikbaar om kleine EHBO-interventies te registreren.

- Risicoanalyse terreurdreiging
Een ‘sneuveltekst’ instrument RA infrastructuur wordt voorgesteld. Het is een dynamisch document dat naargelang de omstandigheden zal worden geactualiseerd.
Daarin staat oa dat er controle gebeurt van de bezoekers aan het onthaal. Binnenkort zal toegang worden gegeven aan de betrokken medewerkers om ANG-controle aan het onthaal mogelijk te maken. Die controle is nodig vanaf dreigingsniveau 3. De ANG-toegang op de PC aan het onthaal werd echter nog steeds niet gerealiseerd.
Verder raadt de korpsleiding ‘hybride’ kledij af, hoewel het niet verboden is. 

- Inspectie veiligheid van wapens (GPI62)
De korpschef geeft toelichting bij de nota Inspectie veiligheid van wapens (GPI62) en opleiding en training in geweldsbeheersing (GPI48 & 48bis) die een stand van zaken geeft over de aanbevelingen uit de inspectieverslagen van de Algemene Inspectie van de federale politie en van de lokale politie na zijn inspectieopdracht van 25 november 2016. De nota werd vooraf aan de deelnemers bezorgd.

- Huisvestingsdossier PZ
* Veiligheidshuis: Het eindrapport van de begeleidingsfirma die het huisvestingsprogramma en de ruimtebehoefte voor het nieuwe veiligheidshuis onderzoekt, wordt verwacht tegen eind april. Dat rapport zal eerst worden voorgelegd en afgetoetst bij de bestuurlijke overheid, waarna de bevindingen zullen worden teruggekoppeld naar het korps.
* Tijdelijke herhuisvesting Stadhuis Heist: De korpschef zegt dat het stadhuis in Heist, waarin enkele diensten van de politie gehuisvest zijn, na carnaval 2018 zou worden gesloopt.
De voorzitter nuanceert dit en zegt dat zaal Ravelingen, die paalt aan het stadhuis, tot en met carnaval 2018 in gebruik blijft. Daarna zullen er geen fuiven meer worden georganiseerd.
De korpschef heeft intussen al een alternatief gezocht voor de tijdelijke huisvesting van die diensten, in afwachting van hun definitieve huisvesting in het community house op de markt in Heist of het veiligheidshuis in Westkapelle. Het wijkteam Heist en het doelgroepenteam van de wijkpolitie zouden worden gehuisvest op het gelijkvloers in de residentie Vissersoord in Heulebrug. Het gaat om een nieuwbouw naast het Sociaal Huis waarin de gelijkvloerse (handels)ruimte van AGSO casco zou worden verhuurd aan de politiezone. De korpschef heeft hierover overleg gepleegd met het wijkteam Heist en hen gevraagd om een insteek te geven voor de concrete inrichting van de werkplekken. Streefdoel is om eind 2017 te verhuizen naar de nieuwe locatie.
De vreemdelingenpolitie en JGS zouden verhuizen van het stadhuis naar het politiecentrum.
* Oosthoek: Het is de bedoeling om de verouderde politiepost Oosthoek te sluiten en die te verkopen. De directie mobiliteit die er nu gevestigd is, zou samen met de directie operaties (momenteel gevestigd op de zolder in het politiecentrum) verhuizen naar de derde verdieping van het AGSO-gebouw in Westkapelle.
De impact van deze verhuisbewegingen op het politiecentrum moet nog worden bekeken. De voorstellen worden besproken in de CPBW’s die gepland zijn dit voorjaar.
* Veiligheidspaviljoen strand: Na de zomervakantie 2017 start de bouw van het veiligheidspaviljoen op het strand waar o.a. de strandpolitie zijn vaste stek krijgt. Het paviljoen wordt in gebruik genomen tegen de zomer van 2018.
* Damme: De politiepost in Moerkerke wordt verkocht. Hiervoor zit de politie deze week nog samen met de notaris voor de verdere bespreking. Overleg is bezig met de stad Damme voor de huisvesting van het Damse wijkteam in Sijsele.

- Vertrouwenspersonen
In ons korps zijn twee vertrouwenspersonen actief: HINP Luc Verstraete en ASS Kristien Croes. Beiden waren aangesteld voor hernieuwbare termijn van 3 jaar met ingang van 12 februari 2012. De leden van het BOC zijn akkoord dat deze termijn vernieuwd wordt een nieuwe termijn van 3 jaar. In afwachting van het vertrek in navap van HINP Verstraete in 2018, en om de poule van vertrouwenspersonen te verruimen, loopt momenteel (via de blauwe communicatie op het infonet) een korpsbrede oproep naar medewerkers om zich voor die rol kandidaat te stellen.

Na dit punt is de agenda van het CPBW afgewerkt. De interne preventieadviseur en de externe preventieadviseur-arbeidsgeneesheer verlaten de zaal. 


BOC

- ANG-profiel onderzoeker
De korpschef erkent dat hij de de tijd nog niet gevonden heeft om het profiel onderzoeker te laten toekennen aan de dispatchers/postoversten. Deze toegang kadert ook in de ontwikkeling van het RIR-management. Na de nieuwe zonale onderrichting zullen HINP Roels en HINP Cattrysse instaan voor de interne opleiding.

- Kledijpunten motorrijders
Het NSPV stelt vast dat motorrijders, een gespecialiseerde functie in onze PZ, slechts beschikken over een gereduceerd jaarlijks saldo kledijpunten. De korpsleiding stelt voor om voortaan, en retroactief tot 1 januari 2017, het volledige jaarlijkse puntensaldo toe te kennen aan de motorrijders. Zij maken voortaan deel uit van de grote poule waartoe ook de interventiepolitie behoort. Een afzonderlijk tussen-kledijprofiel creëren voor de motorrijders is zinloos.

- Kledijcommissie
De korpschef is het idee van een kledijcommissie niet ongenegen, maar praktisch is dit momenteel nog niet aan de orde. Over enkele weken gaat de dossierbeheerder van de kledijcommissie, assistent Eric Tjonck, met pensioen. Intussen neemt zijn opvolgster zijn taken over en wordt de interne werking van de dienst logistiek verder op punt gezet.

- Overzicht dienstnota’s
Wat de opkuis van de oude dienstnota’s betreft, is de stand van zaken ongewijzigd sinds het vorige BOC. Nieuwe dienstnota’s worden voortaan (zoals vorig jaar al het geval was) volgens het nieuwe sjabloon opgemaakt en gepubliceerd op infonet

- Controlesystemen – aangifte - veiligheidsconsulent
Er is nog geen veiligheidsconsulent aangesteld die advies kan geven over de controlesystemen.

- Audio-opnames onthaal
De korpschef bevestigt dat er audio-opnames gebeuren, en dit wordt momenteel niet aangeduid. Deze opnamefunctionaliteit is blijkbaar voorzien in de afstelling van onze bewakingscamera’s in het politiecentrum, en is eerder toevallig aan het licht gekomen. De korpschef laat dit asap rechttrekken. Anderzijds is het niet omdat de geluidsopnames technisch mogelijk blijken, dat ze ook al werden gebruikt voor een intern onderzoek van het personeel. Volgens de gelijkaardige principes van de policy over internetgebruik zou de controle erop in voorkomend geval pas kunnen gebeuren via een gelijkaardig getrapt systeem, d.w.z enkel in opdracht van de korpschef en voor gebruik door de dienst organisatiebeheer. Elk ander gebruik is niet mogelijk wegens geen aangifte van die geluidsopnames. De camera’s zelf zijn aangegeven bij de privacycommissie. Mochten intussen opnames zijn gebruikt in een onderzoek, dan zouden de stukken die hierop gebaseerd zijn, misschien nietig kunnen worden verklaard.
De vakbonden wijzen op het juridisch risico van die geluidsopnames. Ze vragen om die opnamemogelijkheid uit te schakelen, en hiervoor desnoods technisch advies te vragen aan de cameraleverancier. De korpschef laat dit asap bekijken met de cameraleverancier en geeft feedback aan het BOC.

- Testen/proof of concept nieuwe systemen
De korpschef legt uit dat er o.a. een test is gebeurd met de AVL/APL Live. AVL (Automatic Vehicle Location) bestaat al geruime tijd. Het gedeelte APL (Automatic Person Location) werd met carnaval uitgetest. Deze tool werkt via de draagbare Astrid-radio en zorgt ervoor dat de locatie van de medewerker die wordt ingezet, op kaart zichtbaar is. De testen hebben een slecht resultaat opgeleverd. Een nieuwe PoC is wenselijk. De vakbonden vinden het nuttig dat de gevolgde personen, in casu de motorrijders, weten dat dit gebeurt. De korpschef zegt dat, na de evaluatie, de aankoop en activatie van die toepassing eerst zullen worden voorgelegd aan het BOC. Hij wijst er tot slot op dat de overige proofs of concept (PoC’s) voor andere toepassingen die recent zijn uitgevoerd, wel positief werden geëvalueerd. Hij verwijst hiervoor naar zijn blauwe communicatie die op de eerste dag van de krokusvakantie is gepubliceerd op het infonet.

- Onderzoekproject Integriteit op het werk
De korpschef geeft een korte uitleg bij de nota Onderzoeksproject Integriteit op het werk i.s.m. KU Leuven, die vooraf aan de deelnemers werd bezorgd. Hij roept de korpsleden op tot een talrijke deelname aan het onderzoek dat eind april wordt gestart. Wie niet wenst deel te nemen dient zich vooraf te melden bij CP Kurt VERMEERSCH.

- Nieuwe persoonlijke e-mailadressen (eu-adres) – Introductie en afspraken
De politiezone is ingestapt in het aanbod van de federale politie voor de nieuwe persoonlijke e-mailadressen die de bestaande systemen van PUMA (individuele en groepsadressen) en Outlook (functionele mailboxen) zullen vervangen. In het kader van de terreurdreiging financiert de federale politie voor drie jaar deze oplossing. Onze politiezone maakt deel uit van een eerste groep politiezones die de e-mailadressen zullen gebruiken. Elke medewerker zal over een eigen e-mailadres beschikken voor intern en extern mailverkeer. Daarnaast kunnen er een 30-tal functionele mailboxen worden aangemaakt.
Er volgt nog een stappenplan voor de invoering en werkafspraken van dit nieuwe e-mailsysteem, en een overgangsperiode voor de afbouw (en opkuis!) van de beide huidige e-mailsystemen en mailboxen.
Wordt verder uitgerold in de loop van 2017.

- Salduz
Nieuwe Salduz regelgeving kan voor problemen zorgen qua organisatie en werklast.
Het is niet altijd nodig om de verdachte onmiddellijk te verhoren. Sommige verhoren kunnen worden uitgesteld. De aangehaalde situatie is eerder uitzonderlijk te noemen. In extreme situaties kan nog altijd een beroep worden gedaan op de rechercheploeg die bereikbaar en terugroepbaar is, of op de leden van de werkgroep-Salduz. In de paasvakantie worden zoals gewoonlijk ook de ploegen nog versterkt. De korpsleiding is zich bewust van de organisatorische uitdagingen die de nieuwe Salduz-regelgeving met zich meebrengt, maar dat is nu eenmaal het wettelijk kader waarbinnen de politie moet werken. De korpschef wil anderzijds de organisatie niet gaan inrichten op extreme toestanden. De werklast mag dan al stijgen, de personeelsformatie is ook nog maar pas uitgebreid. De organisatie moet daarom in staat zijn om de Salduz-regeling met de beschikbare mensen en middelen beheersbaar te houden.

- Varia
* Het NSPV vraagt of de defecte verwarming in de politiepost Moerkerke nog wordt hersteld.
De korpschef antwoordt dat er, gelet op de nakende verkoop van het pand, een tussenoplossing zal worden gezocht.
* Het NSPV laat weten dat de deontologische commissie in Brussel bezig is met een versoepeling van de bepalingen over de beroepsonverenigbaarheden (art. 134-135 WGP, en verdere uitvoeringsbepalingen).
In plaats van een principieel cumulverbod waarop afwijkingen kunnen worden toegestaan, zou een nevenactiviteit in de toekomst principieel toegelaten zijn mits melding aan de overheid die voorwaarden kan opleggen aan de uitoefening van de nevenactiviteit. In bijzondere wetten blijven wel nog enkele uitdrukkelijke onverenigbaarheden bestaan. De responsabilisering wordt m.a.w. bij het individuele lid van het operationeel kader gelegd.

Voor verslaggeving NSPV,
Nico Claeys
nico.claeys@nspv-wvl.be