Beste leden en collega’s,Op 16 maart 2016 ging een vergadering door van het BOC PZ Lier. Uw lokale NSPV‐delegatie was uiteraard aanwezig om uw belangen te verdedigen. Na verwelkoming door de voorzitter startte de vergadering met het goedkeuren van het verslag van het BOC van 07/12/2015.
Nadien werd gestart met de agendapunten CPBW (Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk), daarna volgden de agendapunten voor het BOC (Basis Overleg Comité). De volgende punten kwamen aan bod:
Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW)
Goedkeuring maandverslagen
Gezien de preventieadviseur verontschuldigd is, zullen de verslagen besproken worden op het volgende BOC.
Overzicht en STAVAZA PBW
Gelet de afwezigheid van de preventieadviseur, stelt de arbeidsgeneesheer voor om reeds het medisch luik van het jaarverslag voor te stellen. Zo overloopt de arbeidsgeneesheer o.m. de nieuwe wetgeving, de aanpassing van de wettelijke bijdragen (tussenkomsten zoals bijvoorbeeld van de arbeidsgeneesheer of de PAPS worden uitgedrukt in preventie-eenheden en in de zone Lier is er geen overschot aan PVE’s) en de preventieprofielen. De zaken die we hierbij kunnen opsteken is dat voor de calog-medewerkers met een zuiver administratieve taak een jaarlijkse medische controle niet meer verplicht is (gebeurlijk 3 of 5 jaarlijks). Nieuw is wel het bekijken van de werkposten (arbeidsgeneesheer kan plaats van tewerkstelling komen controleren). Bij het vergelijken van de BMI-cijfers van onze zone met deze van een doelgroep van de overheid, blijkt bij 47% van de onderzochte personen een licht overgewicht. Er wordt te weinig aan intensieve beweging gedaan. Bij bespreking van de jaarlijkse inenting tegen TBC haalt onze vakorganisatie aan dat door tussenkomsten zoals o.m. voor Calais (Hycap Adinkerke i.k.v. Medusa) het gevaar voor besmettingen zeer reëel is. Niet alleen voor besmettingen zoals hepatitis en TBC maar ook voor de mazelen. Voor deze ‘uitstervende’ ziekte werden de jongste generaties niet meer ingeënt, doch deze ziekte dreigt nu weer zeer actueel te worden. Wij dringen hierbij aan om de mensen tijdig en terdege te informeren. De arbeidsgeneesheer bevestigt dat de mazelen inderdaad weer zeer actueel zijn en dat zelfs de overheid een nationale campagne opstart. De overheid dringt aan om zoveel mogelijk het vaccineren te stimuleren; het vaccin wordt trouwens gratis ter beschikking gesteld. De arbeidsgeneesheer zal zo snel mogelijk een folder opstellen ten behoeve van het personeel waarbij voornamelijk aan bod moet komen hoe we deze besmettelijke ziektes kunnen herkennen en wat te doen bij contact met besmette personen. Op bemerkingen van de burgemeester bevestigt de arbeidsgeneesheer dat jongere artsen de symptomen nog wel zullen herkennen gezien hun verplichte bijscholingen, maar dat dit dan louter op theoretische kennis berust. Zij zullen de symptomen niet meer kennen van vroeger en vaak is het verschil met griepsymptomen niet overduidelijk.
Aangaande de inzet van hycap-ploegen in Adinkerke heeft de burgemeester vragen naar de verhouding met andere zones. Onze vakorganisatie verduidelijkt dat de GRG (Generale Reserve van de FedPol) in eerste instantie werd ingezet in Molenbeek en dat er onvoldoende capaciteit is om ook in Adinkerke steun te verlenen. Voor Adinkerke worden dus hycapploegen ingezet van over gans Vlaanderen. Er mogen thans alleen Nederlandstalige eenheden ingezet worden. Zowel de vakbondsorganisaties als de overheid zijn het eens dat dit moet herbekeken worden en zullen dit aankaarten. M.b.t. de preventieprofielen vraagt onze vakorganisatie oog te hebben voor de risicoanalyses van een lawaaitrauma (gehoorschade) gelet op de actualiteit (schietincident te Vorst) en gezien nu ook de Agenten van Politie mogelijk met een wapen worden uitgerust. Wij vragen de arbeidsgeneesheer naar preventiemaatregelen bij een schot in afgesloten ruimtes. De arbeidsgeneesheer stelt voor om hieromtrent te informeren bij de gespecialiseerde eenheden (CGSU).
Beenholsters – visie preventieadviseur en korpschef
De korpschef bevestigt onze nota te hebben ontvangen. Hieruit blijkt dat het beenholster zoals uitgebreid getest door de PZ Antwerpen enkel maar voordelen biedt en dat kostprijs zeer gunstig is. Hij wijst ook op het gevaar dat thans bestaat waarbij personeelsleden, om het gewicht van de gordel te verlichten of te verdelen, hun stukken gaan verhangen of achterwege laten. De arbeidsgeneesheer is zeker voorstander en meent dat het beenholster aanzienlijk minder belastend is voor de rug en aanverwante gewrichten. De korpschef deelt mee dat in navolging van Antwerpen ook in onze zone het beenholster zal worden aangekocht. Dit zal in fases gebeuren en in eerste instantie voor de interventieploegen.
Varia
Onze vakorganisatie informeert daarbij naar de toepassing van de aanbevelingen van de preventieadviseurs m.b.t. het dragen van de beschermkledij. Een motard die van zijn moto stapt, of iemand van het fietsteam die van zijn fiets stapt, staat recht in het verkeer en moet op zijn minst beschikken over beschermkledij klasse 3. Het NSPV stapt niet mee in het opbod omtrent de kleurkeuze, ons standpunt is klaar en duidelijk: de veiligheid van het personeel primeert.
Basisoverlegcomité (BOC)
Aanpassing uurregeling van de wachtoversten – opvolging en evaluatie
De korpschef deelt mee dat we nu halverwege zijn en dat er dus nog geen definitieve resultaten zijn. Hij spreekt zich wel zeer gunstig uit over de reeds geboekte resultaten van de geplande acties. In de voorbereidende werkgroep, waar uw delegatie jammer genoeg niet op aanwezig kon zijn, werd door de andere vakorganisaties en de overheid reeds overeengekomen dat de proefperiode zou verlengd worden gezien problemen met de dubbele planning. Onze vakbondsorganisatie laat blijken dit te betreuren en wij wijzen erop dat deze problemen te voorzien waren, en zich mogelijks in de toekomst opnieuw zullen stellen. De overheid zegt dat de evaluatie wel kan gebeuren na 4 maanden maar stelt de proefperiode toch te verlengen. De daaropvolgende vakantieperiode kan weinig problemen scheppen. Een andere vakbondsorganisatie stelt voor om binnen een zo kort mogelijke tijd een enquête te houden onder zowel de HINP’s – als de INP’s interventie. Alle vakbonden sluiten zich bij dit voorstel aan, waarbij wij ook vragen om een informeel overleg. Er zal dus door de aanwezige vakbondsorganisaties kortelings bijeengekomen worden om deze enquête op te stellen. Eind april zal dan een vergadering belegd worden met alle actoren.
Associatie - stand van zaken
De burgemeester deelt mee dat er intussen op 5 domeinen een akkoord werd bereikt. De eerste 4 betreffen de domeinen die eventueel kunnen renderen door nauwere samenwerking. Het 5de domein betreft de afgesproken verdeelsleutel, het akkoord dat werd bereikt voor verdeling van de kosten, en dat in principe geldig blijft gedurende deze legislatuur. De 4 domeinen zijn ICT, bereikbaar- en terugroepbaarheid, verkeer en communicatie. Een vakorganisatie wijst op de mogelijke problemen rond de bereikbaar- en terugroepbaarheid bijvoorbeeld voor de recherche. De burgemeester stelt dat dit domein per domein zal onderzocht worden en dat elke afspraak het voorwerp zal uitmaken van een deelakkoord. Zo zal ICT eerst aan de beurt komen en waarbij wordt gedacht aan de aankoop van nieuwe hard- en software welke aan de orde is. Het raamakkoord dient nu nog te worden goedgekeurd in de respectievelijke gemeente- en of politieraden. Voor Lier zal dit in de gemeenteraad van a.s. maandag gebeuren.
Varia
Onze vakorganisatie informeert naar de toekenning van de bevoegdheden van AGP aan de calogmedewerkers verkeer en wijst op de risico’s. Ook een andere vakbondsorganisatie heeft bedenkingen. De overheid deelt mee dat in onze zone dit het geval is voor 3 medewerksters en dat dit eigenlijk een regularisatie is van een reeds bestaande toestand. Onze vakorganisatie informeert naar de aanstelling van de consulent privacy. De overheid verwijst naar de kandidaat van de zone MEWI welke deze taak op zich zou nemen voor 6 zones. Een ontwerpprotocol wordt opgesteld. De korpschef zegt een vraag te hebben ontvangen van de Vaste Commissie omtrent het ter beschikking stellen van gegevens van ons personeel voor de berekening van de uitstroom. Ons syndicaat stelt voor toegang te verlenen tot de gegevens van het SSGPI zolang deze niet gepersonaliseerd zijn. De andere vakbonden stemmen hiermee in en de korpschef besluit zijn antwoord in die zin te zullen formuleren.
Het volgende BOC werd vastgelegd op 23 mei 2016 om 09:00 u. Hebt u een mogelijk agendapunt, laat het ons dan tijdig weten.
Tot ziens, wij houden u op de hoogte!
Uw lokale afgevaardigde Lucas Gysels