Op 1 december 2015 ging een vergadering door van het BOC PZ Bodukap. Uw lokale NSPV‐delegatie was uiteraard aanwezig om uw belangen te verdedigen. Er werd gestart met de agendapunten CPBW, daarna volgden de agendapunten voor het BOC. De volgende punten kwamen aan bod:
Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW)
1. Goedkeuring verslag CPBW van 13‐10‐2015
De vakbonden merkten op dat sommige opmerkingen uit de rondgang niet terug geagendeerd werden, hoewel dit laatste keer werd afgesproken. Het punt inzake de wijkkantoren kan onmiddellijk besproken worden. KC deelt mee dat iedere wijkcoördinator de verslagen heeft gekregen. Alles wordt momenteel opgevolgd en de gevraagde punten worden uitgevoerd. In principe in orde tegen volgende vergadering.
Andere punten worden geagendeerd voor volgende CPBW. Verslag wordt goedgekeurd mits rekening gehouden wordt met gemaakte opmerkingen.
2. Derde periodiek verslag 2015
Preventieadviseur overloopt dit verslag bondig. Inzake de kledij signaalfunctie klasse 3, die opgelegd wordt door Europese regelgeving, verwijst het NSPV naar de PZ Heist, welke gebruik maakt van momenteel het enige kledijstuk dat federaal kan geleverd worden dat voldoet aan deze norm. Een hoofdinspecteur van de zone Heist heeft de wetgeving en voorschriften nagegaan en kan dus meer duiding geven, alsook de ervaringen en problematiek rond deze regelgeving en het kledijstuk. De korpschef neemt nota van de gegevens van deze mogelijke contactpersoon. Inzake de instructiekaart voor de beschermende kledij, deze is in opmaak en zal kortelings klaar zijn.
3. Jaaractieplan 2016
Wordt overlopen door preventieadviseur, belangrijkste info: men hoopt in 2016 klaar te zijn met de risicoanalyses voor de verschillende operationele kaders en het personeel. Tevens wordt er een dossier opgesteld inzake het K.B. Brand, brandpreventie en interventie, om te voldoen aan het K.B. Inzake de aankoop van een anoniem voertuig voor de recherche, werd opgemerkt dat deze aankoop nooit meegedeeld is geweest in het comité, hoewel dit voorzien is. Op de vraag of de procedure “werken met derden” (denk hierbij dus aan externe firma’s die werken in een commissariaat komen doen bij wijze van voorbeeld) toegepast wordt, stelt de overheid dat deze procedure gekend is door de mensen die ze dienen te kennen...
4. Data CPBW vastleggen
Volgende data worden vastgelegd: 16/02, 14/06, 11/10, 13/12. Zijn tevens data voor BOC.
Basisoverlegcomité (BOC)
1. Tussentijds organogram
De Korpschef licht het “transitie‐organogram” toe. Dit is dus geen definitief organogram, gezien de zone momenteel nog met een overtal aan officieren zit, waarbij de KC iedere commissaris een taak wil toekennen op het niveau van een officier. Om die reden worden nu voorlopig sommige diensten ontdubbeld, welke toekomstig terug onder 1 diensthoofd zullen komen. De directeur operaties zal dan ook pas later in functie komen. In tussentijd, zeker in de beginfase, wil de KC ook zoveel mogelijk zelf direct contact kunnen hebben met zijn commissarissen. Het NSPV informeerde naar de duurtijd van deze overgangsfase, wanneer hoopt men naar het “definitieve organogram” te kunnen gaan? De KC antwoordt dat dit afhankelijk is van diverse factoren, onder meer het op pensioen gaan van sommige medewerkers, of bijvoorbeeld bewegingen van personeelsleden via mobiliteit, indien dit zich zou voordoen. Men streeft uiteraard naar een zo snel mogelijke toepassing van een definitief organogram. Om het voor alle personeelsleden duidelijker en overzichtelijker te maken, zal men aan het overgangsorganogram een nominatieve lijst bijvoegen, zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is, waar hij zit, welke zijn functie, afdeling, plaats in het organogram is. Dit om tegemoet te komen aan de verzuchtingen van het personeel en de vragen van het NSPV en de syndicale partners hieromtrent. In sé verandert er weinig. Iedereen blijft in principe zijn job doen, maar ingevolge op pensioenstellingen en dergelijke zullen er bijvoorbeeld minder hoofdinspecteurs en commissarissen komen (overtallen wegwerken of vervangingen door inspecteurs), interventie/onthaal zal 1 groep worden, doch dit is al gecommuniceerd. Op de vraag of de functie “operationeel directeur” extern zal opengesteld worden, wordt geantwoord dat dit pragmatisch zal bekeken worden op het moment dat dit aan de orde is. Het valt te zien in functie van het moment, of er dan bijvoorbeeld nog een overtal is, of niet. Men zal zeker niet terug naar overtal gaan.
Samenvattend kan gesteld worden dat dit overgangsorganogram eerder “informatief” is, om aan de wensen van het personeel tegemoet te komen zal er een nominatieve lijst/invulling bijgevoegd worden. Uiteraard zal het NSPV uw belangen, indien aan de orde, behartigen. Over het beoogde definitieve organogram is finaal advies gegeven, gezien er geen termijn gekend is en de situatie op dat moment evenmin gekend is.
2. Organisatietabel
Ook deze zal een bijlage krijgen met nominatieve aanduiding van wie wat doet, geheel in lijn met de bespreking van het vorige punt...
3. Dienstnota fleetlogger
Op vraag van het NSPV blijkt dat dit nog niet aangegeven werd bij de privacy commissie, men wou eerst het advies van het BOC. Op vraag van het NSPV wordt de toegang tot het fleetloggersysteem voor bepaalde toepassingen beperkt tot de 5 toekomstige diensthoofden, ieder voor zijn dienst (voorstel KC, uitz. logistieke afdeling voor louter logistiek beheer wagenpark, en KC en Dir Ops/Hrm uiteraard zelf). De toegang welke initieel voorgesteld werd, was veel te uitgebreid. Ieder diensthoofd blijft verantwoordelijk voor een correcte toepassing/bevraging van deze gegevens. Er zal transparantie zijn inzake het gebruik van de gegevens, en transparantie wanneer er geïndividualiseerde controles zouden gebruikt worden, zodat kan nagegaan worden dat er inderdaad (voorafgaandelijk) ernstige aanwijzingen bestonden (of klachten) die de controles rechtvaardigden. De veiligheid van het personeel blijft het hoofddoel van de installatie van de fleetloggers.
Mits de adviezen gevolgd worden en opgenomen worden in de nota, en mits goedkeuring door de commissie, waarbij aan de syndicaten de erkenningsnummer en overgemaakte doelstellingen aan de commissie kenbaar gemaakt worden, kan de aangepaste nota eventueel gunstig advies krijgen. Nog op te volgen.
Op de opmerking dat de traceerfunctie niet uitgeschakeld wordt wanneer een personeelslid een dienstvoertuig neemt om naar huis/werk te rijden (bvb. wachtdiensten), wat nochtans moet kunnen volgens de privacy commissie, stelt de overheid dat niemand verplicht is een dienstvoertuig te nemen, en zijn eigen voertuig kan/mag gebruiken. Het dienstvoertuig wordt bij wijze van gunst ter beschikking gesteld voor wie er gebruik wil van maken, maar het is dan niet de bedoeling dat wie van deze gunst gebruik maakt, het dienstvoertuig als een persoonlijk voertuig gaat gebruiken en beschouwen.
4. Dienstnota arbeidstijdorganisatie
Er worden diverse vragen gesteld en opmerkingen gemaakt. De KC stelt dat de arbeidstijdorganisatie en planning in overleg en met gezond verstand van iedereen moet kunnen opgesteld worden. Er moet altijd naar een evenwicht gezocht worden tussen de sociale agenda van de personeelsleden en de noden van het korps en een gelijkmatige verdeling. Misbruiken of onevenwichten aan beide zijden, overheid en personeel, moeten worden voorkomen. De KC stelt zich alleszins luisterbereid en oplossingsgericht op en wil soepelheid hanteren waar dit kan. Ook hier kunnen we besluiten dat het NSPV uw belangen zal behartigen indien nodig.
5. Dienstnota “elektronische tijdsregistratie” en “thuiswerk”
Dienstnota tijdsregistratie werd aangepast in de lijn met aanpassingen dienstnota arbeidstijdorganisatie.
Dienstnota thuiswerk: geen opmerkingen.
Hebt u een mogelijk agendapunt voor een volgend BOC, laat het ons dan tijdig weten. Tot ziens, wij houden u op de hoogte!
Uw lokale afgevaardigden van dienst Wilfried Liekens en Lucas Gysels, welke u steeds mag contacteren voor vragen of bijkomende informatie.